galerie kaple  ::  aktuální

JIŘÍ ČERNICKÝ

vernisáž 6. 12. 2017 v 18.00 hod.
Středa 6.12.2017 - Pátek 2.2.2018
image

Tvorba Jiřího Černického (1966) je plná výrazových proměn, vypjatých gest i svébytného humoru. Každé dílo tohoto autora skrývá silný příběh v rovině obsahové, ale také v rovině hledání adekvátních výrazových prostředků. Chceme-li přesto formulovat určitou jednotící linii jeho usilování, potom je nezbytné zmínit především neutuchající schopnost téměř dětského údivu a rovněž vůli po otevřené komunikaci, často vyhrocené na ostří nože. Právě tyto dva komponenty vyjadřovací strategie Černickému dovolují, při jakoby letmém surfování, odhalovat dominantní proudy na hladině současné společnosti.

 

Jistá ambivalence tvůrčích principů se ostatně projevila již v prvním zásadním díle Jiřího Černického „Slzy pro Etiopii“ (1993-94). Autor tehdy nejprve v kontejnerech umístěných na výkladě Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem shromáždil slzy místních obyvatel, které po měsíčním úmorném putování osobně předal představenému kláštera v etiopském městečku Lalibela. Vyhraněný patos a tvůrčí nadsázka se v tomto projektu protnuly s osobní angažovaností a drásající tělesnou účastí umělce.

 

Podobně mnohoznačný přístup využil Jiří Černický i v jednom ze svých formálně nejdynamičtějších děl, v multimediální instalaci „SONY Garden“ z roku 2002. Autor v jeho rámci vstoupil do komunikačního procesu s představiteli nadnárodní společnosti a získal jejich materiálovou podporu. Sponzorský dar v podobě desítek různých hi-tech elektrospotřebičů (monitory, video-přehrávače, tiskárny) potom vlastnoručně, primitivně a pracně destruoval a z takto získaného materiálů sestavil jakousi minimalistickou zenovou zahradu. Globální charakter japonské ekonomiky tak byl konfrontován s tradicemi místní společnosti a její kultury. Neosobní a dokonalá estetika masové průmyslové produkce byla transformována do podoby post-moderního vizuálního haiku.

 

Tento relativizující přistup ale není typický pouze pro Černického spektakulární a konceptuálně vyhraněné instalace, nýbrž se projevuje i ve zdánlivě odlehčených a estetizujících malířských projektech. Jako přiklad můžeme bezesporu vzpomenout bravurní obrazový cyklus „Bin Ladinova lampa“ z roku 1999, ve kterém autor kombinuje principy barevného i tvarového ornamentalismu s vyhraněnou sociální tematikou. Zářivé a téměř halucinogenní plochy těchto obrazů jsou doplněny řadou figurálních detailů symbolizujících rozpory ve vzájemných vztazích mezi euro-americkou a arabskou společností a kulturou. Od dětství uchovávaná naivní a idealizovaná představa o téměř pohádkovém světě islámského blízkého východu je cíleně torpédována kýčovitými pseudo-portréty bojovníků různých náboženských teroristických skupin a hnutí.

 

Vzdělání :
1993–1997 Akademie výtvarných umění v Praze 
1990–1993 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze 
1987–1990 Pedagogická fakulta v Ústí nad Labem 
1983–1987 Střední umělecko průmyslová škola, Jablonec nad Nisou 

Ceny:
2007 48th October Salon Award, Bělehrad, Srbsko
1998 Cena Jindřicha Chalupeckého, Praha
1996 Sorosova cena, Praha






« Zpět



rss

galerie.pngpřipravujeme v Kapli

Středa 6.12. - Pátek 2.2.
titulní obrázek akce JIŘÍ ČERNICKÝ

Více

rss

galerie.pngpřipravujeme v Sýpce

Středa 29.11. - Pátek 19.1.
titulní obrázek akce MICHAL BÔRIK

Více

telephone_yellow3.pngkontakt

Galerie Kaple

Galerie Sýpka

Galerie Kaple, Galerie Sýpka

Kurátor

PaedDr. Leszek Wojaczek

 

Galeristka

Bc. Pavlína Vašíčková 

Tel: +420 774 063 305

 

MgA. Vlasta Červenková

Tel: +420 775 109 206 

 

E-mail: galerie@kzvalmez.cz 

 

  

Více

posta.pngRegistrace novinek e-mailem

Pro pravidelné zasílání měsíčního programu KZ, vyplňte prosím Vaši e-mailovou adresu.





Více

partners_yellow22.pngpartneři

 

 

 

 

 

 

     

 

  

 

 

 

            

 

  

Výstavy se uskutečňují za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Města Valašské Meziříčí.

Více



 
 

mapa stránek © 2017, Kulturní zařízení města Valašského Meziříčí